Värianalyysissäni tutkin asiakkaan ihon lisäksi niin hiukset, kuin myös silmätkin. Iho on kuitenkin ehdottomasti kaikista tärkein elementti. Värianalyysin vaikutukset kasvoilla näkyvät toisilla paremmin kuin toisilla.
Jokainen ihminen on erilainen ja testikankaat saavat silminnähden erilaisia reaktioita aikaan kasvoilla riippuen asiakkaan ominaisuuksista. Minä tulkitsen kankaiden vaikutuksia asiakkaalla eräänlaisten päänsisäisten mittareiden avulla.
Värianalyysin vaikutukset mittareina
Kerron sinulle nyt hyvinkin yksityiskohtaisesti eräästä asiakkaalleni tekemästäni värianalyysistä. Pyrin avaamaan miten kankaiden vaikutukset näkyvät iholla ja miten se auttaa minua pääsemään tarkkaan 12-jaolliseen värianalyysitulokseen. Käytän hyväkseni väripaleteissa ja pääni sisällä olevia mittareita.
Pystytkö sanomaan asiakkaan tuloksen ennen kuin paljastan sen?
Asiakas istui tuolille peilin eteen
Aloitin peittämällä asiakkaan vaatteet valkoisella kankaalla ja hiukset laittamalla valkoisen kapan. Tällä tavalla näimme puhtaat kasvot ilman mitään väriheijastuksia hiuksista tai vaatteista. Halusin selvittää tarkalleen mitä asiakkaan kasvot kestävät ja haluavat lämpötilakankaiden ominaisuuksilta, ilman mitään ajatusta yleisestä harmoniasta. Tämän kokonaisharmonian otan huomioon vasta myöhemmin.
Asiakas istui peilin edessä luonnonvalolamppujen tuottamassa valossa (kolme lamppua: yksi ylhäältä ja kaksi edestä sivuilta) ja minä seisoin hänen takanaan ja näin kasvot peilin kautta.
Ihon pohjasävy
Ensimmäinen vaihe oli tutkia ihon pohjasävy; oliko se lämmin vai viileä. Tätä hyvin harvoin pystyy näkemään suoraan päältä päin. Lisäksi täytyy muistaa, että meillä on myös ihon pohjasävyn lisäksi pintasävy, joka saattaa johdattaa harhaan. Puhumattakaan rusketuksesta, pisamista, punoituksesta, aknesta tai lukuisista muista asioista, jotka muokkaavat pintaväritystämme. Alussa keskityin löytämään pohjasävyn.
Lämmin, viileä ja neutraali
Aloitin vertaamalla kolmea kangasta, jotka ovat ominaisuuksiltaan viileä, neutraali ja lämmin.
Minulle ja asiakkaallenikin oli selvää heti ensimmäisen eli viileän kankaan kohdalla, että "Tämähän on hyvä". Viileän jälkeen seurasi neutraali kangas ja olimme mietteliäitä: "Tämäkin on hyvä".

Tässä vaiheessa olin vakuuttunut, että kolmas kangas tulisi olemaan huonoin vaihtoehto asiakkaalleni. Huonoimmalla tarkoitan kangasta, joka tuo tai vie kasvoilta jotain, esimerkiksi lisää punaisuutta tai oranssisuutta kasvoilla tai tekee kalpeaksi tai ihon sinertäväksi.
Asetin lämpimimmän kankaan asiakkaani eteen ja totesin heti: "Joo". Huomasin, että asiakas näki saman kuin minä. Sanoitin sen kuitenkin ääneen värianalyysiä tehdessä:
"Näen, että huomasit myös. Kasvosi hohkavat oranssina, ikään kuin olisi keinotekoinen rusketus".
Tässä tilanteessa minulle oli täysin selvää, että hän oli ihon pohjasävyltään viileä. Kasvot reagoivat niin vahvasti lämpöön ilman, että tarvitsee edes nähdä vertailua toisiin väreihin.
Vertasin kuitenkin muihin kankaisiin, jotta opimme asiakkaan kanssa kaiken hänen ihostaan ja sen ominaisuuksista sekä tarpeista.

Vertasin lämmintä kangasta neutraaliin. Tässä havaitsimme selkeästi, kuinka kasvot ikään kuin puhdistuivat keltaisen oranssisesta kerroksesta, kun eteen tuli neutraali kangas. Kasvoille palasi terve väri.
Tässä vaiheessa en kiinnitä huomiota silmiin tai muihin tekijöihin, mutta hänen kasvonsa reagoivat niin vahvasti lämpöön, että mainitsin asiasta myös hänelle. Lämpö poisti kasvoilta muodon kokonaan ja leukalinja sekä varjot katosivat. Kun vertasin jälleen neutraaliin kankaaseen, niin kasvoista tuli heti upean särmät.
Kun vertasin lämmintä kangasta viileään, niin viileän vaikutus alkoi näyttämään kalpeudelta kasvoilla. Tämä johtui siitä, kun tulimme ryminällä alas kankaan lämpötilassa.
Ihon pintasävy
Tässä vaiheessa minun piti ymmärtää ottaa huomioon myös ihon pintasävy. Se vaikuttaa siihen mikä väri on meille hyvä. Tässä ajattelin nimenomaan väriä enkä sen ominaisuuksia (esim. onko se viileä tai lämmin väri).
Tuli myös ottaa huomioon viileän kankaan kirkkaus ja pehmeys. Kyseinen viileä testikangas on täysin viileä ja myöskin kirkkaudessa neutraalia kangasta voimakkaampi.
Tässä vaiheessa päätin, että neutraali kangas on paras ja toisena tulee viileä kangas. Neutraali kangas oli värinä parempi hänelle ajatellen ihon reagointia. Viileä kangas taas oli lämpötilaltaan parempi.
Vaikka sanoinkin, että tässä vaiheessa en yleensä kiinnitä huomiota muuhun kuin ihon sävyn muutoksiin, niin hänen tapauksessaan silmät syttyivät loistamaan viileässä kankaassa niin selkeästi, että tätä en voinut jättää huomioimatta. Kaikilla ei tule niin vahvaa reaktiota.
Hiukset, silmät ja tummuudet
Siirryin tutkimaan asiakkaan muita piirteitä. Hänen hiuksensa olivat silminnähden viileät. Silmät olivat myös todella viileät.
Useimmiten hiukset ovat samaa lämpötilaa ihon pohjasävyn kanssa ja silmät saattavat joskus olla lämpimällä ihotyypillä viileät ja päinvastoin. Haluan painottaa, että poikkeuksia löytyy aina enkä tekisi päätelmiä värivuodenajasta ilman kangastestiä.
Asiakkaan tummuuksia tarkastellessani huomasin, että hän oli selkeästi keskiarvoltaan vaalea asteikolla vaalea-medium-tumma.

Mitä olin saanut selville
Tässä vaiheessa tiesin varmaksi seuraavat seikat:
Tummuusarvo = vaalea
Iho = viileä
Hiukset = viileät
Silmät = viileät
Kulta vs. hopea
Testasin vielä kulta vs. hopea -kankaat isona pintana. Kasvot jatkoivat reagointiaan juuri sillä tavalla kuin oletinkin.
Värianalyysissä on montakin ihanaa asiaa, joita rakastan ja tämä loogisuus on yksi niistä. Kun teen värianalyysiä ja tutkin asiakkaan piirteitä, niin jossain vaiheessa tiedän jo täsmälleen miten mikäkin kangas tulee vaikuttamaan asiakkaalla seuraavaksi.
Tätä myös tukee se, että tarvitsen oikeasti vain osan 31 varsinaisesta testikankaasta, joilla saan varman värianalyysituloksen tehtyä. Minun ei tarvitse nähdä lukemattomia eri värisiä kankaita asiakkaalla valitakseni niistä parhaan, vaan minulle riittää kun tiedän käyttämäni värien ominaisuudet.
Kulta on lämmin ja sai ihon kellertämään hieman, voisi sanoa jopa tunkkaisen oloisena; juuri niin kuin testikankaankin lämpö teki. Kultakangas myös poisti kasvojen muodon voimakkaalla lämmöllä.
Entäs hopea sitten?
Vau! Vau! ja vielä kerran vau! Kasvot hehkuivat todella raikkaana. Silmät heräsivät eloon viileyden ansiosta ja kyseisen hopeakankaan vaaleuskin toimii upeasti!
Suunta oli selvillä
Tämä kaikki tieto antoi minulle vahvaa vihjettä suunnasta, jota lähteä tutkimaan lisää. Tässä vaiheessa oli selvää, että asiakkaan kasvot reagoivat todella voimakkaasti eri kankaisiin tai tarkemmin niiden lämpötilaan.
Halusin vielä tietää, miten iho reagoi kirkkauteen ja pehmeyteen? Minua kiinnosti myös miten iho reagoi vaaleuteen ja tummuuteen; kuinka syviä värejä iho pystyy kantamaan ja miten luoda harmoniaa musta-valko -tummuuksilla, jotka voi nähdä paljaallakin silmällä tai helpommin mustavalkokuvasta.

Kesä vai talvi?
Aloitin vertailemalla kesän kankaita talven kankaisiin. Kävin läpi poissulkevasti myös kevään ja syksyn kankaat, saadakseni lisää dataa hänen piirteistään.
Vertailuista selvisi joka kerta sama asia. Aina kun kangas oli täysin puhtaasti viileä, hänen kasvonsa alkoivat hehkua raikkaana. Jos vertasimme lämpimään väriin (esim. ruskea, persikka), kasvot menivät punaiseksi. Jos taas väri oli lämmin sekä keltaisen oranssi, esim. kupari, oranssi, kulta, kasvot imivät kyseisen värin itseensä ja punoittivat myös.
Jos kangas oli kirkas ja kirkkaus oli myös kyseisen värin dominoivin piirre (talvi/kevät sävyt), niin asiakkaan kasvot rupesivat punoittamaan. Iho ei siis kestänyt kirkkautta, vaan se ikään kuin rikkoi ihon.
Tästä tein johtopäätöksen, että hän on pehmeä värivuodenaika.
Pehmeyden määrittely

Syksyn kankaista sellainen väri, joka on lämpötilaltaan neutraali, tummuudeltaan mahdollisimman vaalea ja kirkkaudeltaan todella pehmeä, oli jopa ihan kelpo hänelle. Miksi? Koska pehmeys toimi. Kokonaisuus ei kuitenkaan toiminut, mutta tässä testasinkin miten pitkälle voidaan mennä.
Mitä tapahtui, kun vertasin talven kankaista vaaleata väriä, joka oli kirkkaudeltaan neutraali ja hyvin viileä, kankaaseen, joka oli kesän puolelta ja medium tummuudeltaan, neutraali lämmöltään sekä todella pehmeä?
Näistä kahdesta talvi voitti, koska hänellä dominoivimmat piirteet olivat viileys sekä vaaleus.
Tekikö tämä hänestä talven? Ei tehnyt. Tämä kyseinen kahden kankaan vertailu teki vain sen, että talven kyseinen kangas oli parempi.
Talven puolelta näitä ominaisuuksia omaava kangas oli ainoa toimiva. Muuten talven kirkkaus oli aina liikaa, saaden ihon punoittamaan. Tämä tapahtui myös kevään kirkkaimmissa väreissä.
Talven sekä syksyn kankaiden ominaisuuksiin kuuluva tummuus (ei niinkään silmällä havaittava musta-valko tummuus vaan kankaan värin syvyys ja voimakkuus), nosti asiakkaan kasvoille valtavaa tummuutta. Kesän ja kevään vaaleat värit taas raikastivat kasvot.
Talven kankaiden viileys toimi upeasti.
Tästä kaikesta pääsin tulokseen kesä.

Värivuodenaika kesä
Kesän kolme alakategoriaa ovat:
Vaalea kesä: se on puhdas värivuodenaika, joka on puhtaasti viileä ja vaalea. Pehmeys sellaiset 25/100 asteikolla missä 0 on pehmein ja 100 kirkkain.
Pehmeä kesä: maksimi pehmeä. Matkalla pehmeään syksyyn ja jakaakin osan samoista väreistä, jotka ovat lämpötilaltaan neutraaleja. Viileys on lähellä neutraalia, mutta tällä 4-jakoisella asteikolla 25/100. Vaaleus/tummuus on neutraali.
Viileä kesä: on väreiltään matkalla viileään talveen. Viileydeltään on maksimi viileä, mutta kirkkaus ja tummuus ovat puolessa välissä.
Käyttämilläni 12-jaollisen värianalyysin väripaleteilla on määritelty, mihin suuntaan eri värivuodenaikojen värit ovat kallellaan, jos ovat. Olen kuitenkin oppinut värianalyysejä tehdessä, että esim. kesän kohdalla, joku pehmeä kesä -asiakas voi olla lähempänä vaaleaa kesää, kun taas toinen voi olla enemmän viileää kesää.
Osaatko jo näillä tiedoilla perustella mikä hänen alakategoriansa on?
Tulos
Hänen kohdallaan tulos oli niin selkeä, että jo tässä vaiheessa oli selvää, että hän on vaalea kesä. Ei tarvinnut erikseen etsiä alakategoriaa vertailemalla vaalea vs. pehmeä kesä/viileä kesä, kun olin tehnyt jo päässäni mittarien avulla kuvitteellisen taulukon eri kankaiden vaikutuksia tutkimalla. Tiesin hänen olevan puhtaasti viileä ja vaalea. Ne ominaisuudet voittivat joka vertailussa. Pehmeyden kohdalla oli selvää, että ei tarvinnut olla maksimi pehmeä, mutta pehmeä kuitenkin.
Tässä on myös yksi syy miksi en tee 4-jaollista värianalyysiä, koska useimmiten alakategoria selviää lähes itsestään, kunhan olen oppinut ymmärtämään kaiken havaitsemani tiedon asiakkaan piirteistä.
Kun näytin asiakkaalle muutaman hänelle hyvän värinsä, niin siinä pääsimme vielä näkemään, miten hänen väripalettinsa vaalea pinkki voitti neutraalin punaisen viileytensä vuoksi. Molemmat olivat oikeasti hänelle hyviä, mutta silti näimme, että neutraali punainen lähti jo hitusen tuomaan punaa kasvoille ja poisti kasvojen kuulautta. Silmät myös lähtivät sammumaan, kun maksimi viileys vietiin.
Haluan painottaa vielä, että tässä tapauksessa tämä oli jo äärimmilleen säädettyä, eikä tulokseen ole tarkoitus suhtautua liian jyrkästi ja rajoittavasti. Hänen tapauksessaan suosittelin käyttämään kaikkia vaalean kesän värejä ja halutessaan voi lainailla pehmeältä kesältä harmoniaa ja lempeyttä hakiessaan. Viileältä kesältä voisi löytyä ns. bile-vaatteita. Liian tummia, kirkkaita ja todella lämpimiä sävyjä suosittelin välttämään kasvojen lähellä.
Upeimpia värejä hänelle olivat muun muassa Pinkish red, Jade green, Deep sky blue, Light lemon ja Mint. Nämä olivat aivan kertakaikkisen upeita värejä hänelle, joissa hän pomppaa esiin. Silmät tuikkii, iho on upean hehkuva ja kokonaisharmonia täydellinen, suorastaan lumoava.

Asiakas ja lämpötilakankaat karkealla numeraalisella asteikolla
Jos asettaisin asteikkoon 0-100 asiakkaan ominaisuudet sekä ensimmäiset lämpötilakankaat ja niiden ominaisuudet, saataisiin seuraavanlainen kaava:
Asiakkaan arvot:
viileä - lämmin -asteikko: 0
vaalea - tumma -asteikko: 0
pehmeä - kirkas -asteikko: 25
Ja keskiarvot:
Asiakas = 0+0+25 = 25/3 = 8,3
Viileä kangas = 50+0+75= 100/3 = 41,6
Neutraali = 75+50+50 = 175/3 = 58,33
Lämmin = 50+100+25= 175/3 = 58,33

Tämä taulukko on täysin itseni kehittämä prosessi värianalyysini tulkinnan avuksi. Luvut eivät ole täsmällisiä ja olen selkeyden vuoksi halunnut toistaiseksi käyttää vain asteikkoa 0-25-50-75-100.
Minulla on ollut tässä jonkinmoinen kesä-asiakkaiden putki ja vaalea kesä -värivuodenajan edustajia on ollut suhteessa vieläkin enemmän. Kaikki vaaleat kesät eivät saa yllä mainitulla kaavallani samaa tulosta, vaan jokainen ihminen on yksilö ja näin ollen luvut vaihtelevat jopa saman alakategorian edustajilla.
Yllä olevasta taulukosta voit nähdä myös miksi lämpimin kangas on selvästi huonoin, vaikka lukemat ovat keskiarvollisesti melko lähellä toisiaan. Syy on se, että lämpötilaltaan lämpimällä kankaalla ja asiakkaan vaalea kesä -värivuodenajan välillä oli suurin ero.

Palasin värianalyysin alkuun
Lopussa vaihdoin ensimmäisten kankaiden järjestystä. Olin arvioinut neutraalin paremmaksi, mutta värianalyysin edetessä ja tuloksen saatuani, vaihdoin viileän kankaan parhaimmaksi. Alussa voi olla hankala tehdä varmoja johtopäätöksiä ja sen takia värianalyysini onkin hyvin kattava ja pohdin asiakkaan ominaisuuksia monelta eri kantilta.
Viileän kankaan väri oli ns. ongelma kirkkautensa vuoksi. Taulukossa määritän kirkkaudeksi 75, mutta oikeasti se on jopa kirkkaampi. Asiakkaan pehmeydessä oli sama juttu, mutta päinvastoin (määritin sen arvolle 25, mutta oikeasti pehmeämpi).
Näiden ero oli niin valtava, että neutraali kangas tuntui alussa paremmalta. Lopussa, kun osasin tulkita näkemääni paremmin ja vähentää kirkkauden vaikutusta ja vaalentaa tummuutta viileässä kankaassa, niin se muuttuikin täydelliseksi vaalean kesän väriksi.
Kaikki ihmiset ovat erilaisia
Yksikään vaalea kesä ei ole toisensa kopio, joten kaikilla on hieman erilaiset ja persoonalliset värinsä ja sävynsä, jopa alakategorian sisällä. Jokaisella ihmisellä värianalyysin vaikutukset kasvoilla näkyvät eri tavalla ja mittarit sekä taulukko ovat hieman eri lukemissa.
Käytän nyt esimerkkinä itseäni ja miestäni https://www.instagram.com/kevatmies/ . Olemme molemmat kirkkaita keväitä. Karkeassa taulukossa saamme saman arvon lämmössä eli 75, mutta jos määritän lukemat tarkemmin, niin minun ihon pohjasävyni on lähempänä neutraalia (ehkä 70), kun taas mieheni on hieman lämpimämpi (n. 80). Tästä pienestä viilauksesta tulen siihen pisteeseen, että kaikista lämpimimmistä väreistä (esim. oranssi) minun kasvoni alkavat jo hieman kellertää, kun taas mieheni hehkuu upean lämpöisenä.
Mitä muuta värianalyysiini kuuluu, kun mittarit ovat selvillä
Tämän asiakkaan kohdalla tuloksen saamiseen meni alle puoli tuntia. Tämän jälkeen siirryin tutkimaan hänelle parhaita värejä ekstrakankailla, mistä siirryin väripaletin käytön opastukseen ja kuinka väripalettia sekä kaikkea edellistä tietoa hyödyntämällä asiakas pystyy valitsemaan juuri hänelle sopivia värejä ja sävyjä vaatteissa, meikeissä, asusteissa, kynsilakoissa ja hiusväreissä.
Minä olen rehellinen ja luotettava värikonsultti, joka kertoo niin hyvät, kuin myös huonotkin värien vaikutukset kasvoilla. Haluan myös, että asiakkaani näkevät kaikki vaikutukset itsekin kasvoillaan.
Asiakkaani ei tarvitse ennen värianalyysiä tietää mitään värianalyysistä tai ymmärtää näitä pääni sisäisiä mittareita, vaan minä kerron kaiken oleellisen tiedon sen parin tunnin aikana, minkä kattava värianalyysini kestää.

Kiitos, että luit tekstini siitä, miten teen värianalyysin ja miten värianalyysin vaikutukset kasvoilla näkyvät sekä miten värianalyysin aikana näkemäni asiat muodostuvat mittareiksi päässäni ja auttavat tulokseen pääsemiseen.
Jos sinulla on jotain kysyttävää tai kommentoitavaa aiheeseen liittyen, niin kirjoita alle!
Tykkää myös painamalla sydäntä!
Tästä linkistä https://calendar.app.google/oV8jEN11LBgv3cPPA pääset itse varaamaan ajan värianalyysiini ja saat nähdä itse, kuinka eri värit ja kankaat vaikuttavat kasvoillasi.
Kiva postaus ,mielenkiintoista tietää mitä sun päässä liikkuu mittareina 😁😁 jännä että jokainen analyytikko varmasti käy omaa päänsisäistä prosessiaan erilailla🤩 samanlaisen postauksen galauisin kirkkaan talven havainnoista😍